Należy zdawać sobie sprawę, że przedsiębiorcy coraz częściej podejmują decyzję o skorzystaniu z dofinansowania z zewnętrznych źródeł. Jednym z nich są otrzymywane dotacje, które właściciel firmy może bez żadnego problemu przeznaczyć na zakup środków trwałych. Nie wszyscy przedsiębiorcy mają jednak świadomość w jaki sposób powinno się rozliczyć środek trwały, który został zakupiony z dotacji. Warto także zdawać sobie sprawę czy odpisy amortyzacyjne środka trwałego, który został zakupiony z dotacji mogą być kosztem uzyskania przychodu?
Dotacja w kosztach działalności
Warto wiedzieć, że poniesione wydatki mogą zostać później ujęte w kosztach przedsiębiorstwa, jeżeli będą stanowiły koszty uzyskania przychodu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że definicja została odpowiednio uregulowana w art. 22 ustawy o PIT.
Ponadto według art. 23 ust. 1 pkt. 56 za wspomniany koszt uzyskania przychodu nie można uznać wydatków oraz kosztów, które zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów otrzymanych ze środków unijnych.
Trzeba jednak zaznaczyć, że we wspomnianym artykule jest jeden wyjątek. Nie wymienione zostały przychody określone w 21 ust. 1 pkt. 121. ww. ustawy, gdzie mowa jest o jednorazowych środkach, które zostały przyznane na podjęcie działalności gospodarczej z Funduszu Pracy.
Oznacza to tym samym, że wydatki na zakup wyposażenia, towarów handlowych czy materiałów podstawowych, które zostały przez przedsiębiorce sfinansowane ze środków z dotacji z Funduszu Pracy mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu.
Środek trwały zakupiony z dotacji
Jeżeli chodzi o środki trwałe, które zostały zakupione z dotacji, konieczne jest przyjrzenie się art. 23 ust. 1 pkt pkt. 45 ustawy o VAT według której do kosztów uzyskania przychodu nie można zaliczyć odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, a także wartości niematerialnych i prawnych. Osoby, które nie są pewne w jaki sposób powinno się rozliczyć środek trwały zakupiony z dotacji powinny jak najszybciej skontaktować się z odpowiednimi prawnikami.