Potas należy do trzech najważniejszych dla naszego zdrowia minerałów. Potas jest niezbędny dla prawidłowej pracy serca. Zarówno niedobór, jak i nadmiar potasu jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Jakie są objawy braku potasu?

Funkcje potasu w organizmie

objawy braku potasuJakie są funkcje potasu w naszym organizmie? Oto jaka role pełni potas:

  • bierze udział w transporcie składników odżywczych do wnętrza komórek,
  • wpływa pozytywnie na układ nerwowy,
  • dotlenia nasz mózg,
  • wspomaga naszą koncentrację,
  • jest składnikiem elektrolitycznym,
  • reguluje gospodarkę woda organizmu,
  • reguluje ciśnienie osmotyczne wewnątrz komórki,
  • pełni rolę w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej,
  • pobudza wydzielanie insuliny,
  • pełni rolę aktywatora enzymów komórkowych,
  • jest odpowiedzialny za kontrolę skurczy włókien mięśniowych, a więc odpowiada za pracę naszych mięśni.

Objawy braku potasu

Niedobór potasu to inaczej hipokaliemia. Jakie są objawy braku potasu w naszym organizmie? Do najczęstszych objawów zaliczamy:

  • ogólne osłabienie organizmu,
  • apatia,
  • wzmożona senność,
  • zaburzenia koncentracji,
  • pojawiające się samoistne drgania mięśniowe,
  • bóle mięśniowe, skurcze (szczególnie skurcze łydek),
  • skłonność do obrzęków kończyn dolnych,
  • częste oddawanie moczu,
  • problemy z oddychaniem,
  • kłopoty układu trawiennego,
  • nieregularna praca serca, arytmia.

Dlaczego potas jest tak ważny?

Potas jest bardzo ważny dla naszego zdrowia, a szczególnie dla naszych mięśni, ponieważ od poziomu potasu w organizmie, zależy zarówno spinanie, jak i rozluźnianie mięśni. Dlatego warto pamiętać o tym i dbać o to, aby codziennie dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią dawkę potasu. Jak przyjmować potas, pod jaka postacią? Najlepiej oczywiście korzystać z tego, co dała nam natura i wzbogacać swoja codzienną dietę o produkty szczególnie bogate w potas, a jest ich naprawdę bardzo dużo. Do takich produktów zaliczamy między innymi: banany, morele suszone, soja, kakao, rodzynki, otręby pszenne, pomidory, awokado, ziemniaki, grejpfruty, dorsz, kasza gryczana, chleb żytni, pestki dyni, brokuły, natka pietruszki, mleko, jogurty, orzechy włoskie, kurczak, mięso czerwone, zielone warzywa liściaste, i inne.

Natomiast nadmiar potasu w organizmie zwany hiperkaliemią, jest zjawiskiem bardzo rzadkim, ponieważ potasu spożywanego w formie produktów naturalnych z pewnością nie można w żaden sposób przedawkować. Do najczęstszych objawów nadmiaru potasu zalicza się w szczególności: zwolnienie akcji serca, mrowienia, drętwienia, czy też spadek siły mięśniowej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here